Svar: Dagsplan 9 mdr

19. marts 2019

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Maria

Tak for dit brev :)

Jeg synes det lyder rigtig fint, det du fortæller, og dagsplanen ser meget fin og alderssvarende ud :)

Hvis din datter samlet når op på ca 400 ml mme i døgnet, så vil hun være dækket fint ind. Det er rigtig godt, at du bruger mme i hendes grød og mos, og da du stadig ammer lidt, så tæller dette også med, og så behøver hun ikke nå op på 400 ml mme rent. Det er rigtig fint, at du lige nu ammer hende to gange i døgnet - før middagslur og aften, og så supplerer med mme af kop eller flaske, selvom du naturligt aldrig præcis ved, hvor meget hun får ved brystet, så må du gå ud fra, at hun får det, som hun har behov for, når hun dier og efterfølgende får sin erstatning. Og som sagt lyder 2 mælkemåltider fint til at dække hendes behov :)

De 400 ml mme er med til blandt andet at sikre hendes jernbehov, og hvis du tænker, at hun ligger lidt i underkanten her, så kan du med fordel skifte til en tilskudsblanding - det vil sige erstatning type 2. Disse indeholder mere jern end type 1.

Derudover er det vigtigt, at du medtænker kød, indmad, grovere grødtyper, grovere grøntsager i hendes madplan, fordi det også er med til at øge hendes jernindtag, og det kan være en god idé, hvis du giver hende frugt sammen med grød, fordi det er med til at øge ...

Annonce

... jernoptagelsen.

Det ser dog ud som om, at hun spiser fint og varieret og spiser fra alle fødevaregrupper og det er rigtig fint :) Bibehold endelig den gode gænge. Vær opmærksom på at frugt og bær også kan gives som en frugtgrød med mme på - det kan også øge hendes indtag lidt.

Det er super, at du tilbyder hende ost af forskellig slags, ost er en vigtig kilde til kalk :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Derudover er det også vigtigt, at hun tilbydes fisk. Gerne både til frokost og til aftenen. Det kan være smørbar fisk som pålæg på rugbrød - f.eks. torskerogn, sildepostej, laksemousse eller det kan være stykker af fiskefrikadeller, lidt rejer, muslinger eller lignende. Det er også godt, hvis I spiser fisk om aftenen - gerne to gange om ugen - feks. torsk, laks, rødspættefileter, hellefisk osv. Disse fisketyper kan de fleste børn godt lide...

Alt i alt lyder det du fortæller rigtig fint, og det lyder som om, at jeres datter spiser godt og er godt igang med at udvikle sig i super fin retning - så dejligt! Hun spiser selv, og tilbydes også stadig mad på ske. Hun er interesseret i at spise, forbinder måltiderne med noget dejligt, spiser varieret osv., og du skal endelig ikke ændre noget, der fungerer, men blot glæde dig over det :)

Det er dejligt, at det går så godt! Jeg ved, at I har haft nogle lidt svære måneder....

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder