Svar: Dagsplan 9 mdr
19. marts 2019
Alder:
9 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Jeg synes det lyder rigtig fint, det du fortæller, og dagsplanen ser meget fin og alderssvarende ud :)
Hvis din datter samlet når op på ca 400 ml mme i døgnet, så vil hun være dækket fint ind. Det er rigtig godt, at du bruger mme i hendes grød og mos, og da du stadig ammer lidt, så tæller dette også med, og så behøver hun ikke nå op på 400 ml mme rent. Det er rigtig fint, at du lige nu ammer hende to gange i døgnet - før middagslur og aften, og så supplerer med mme af kop eller flaske, selvom du naturligt aldrig præcis ved, hvor meget hun får ved brystet, så må du gå ud fra, at hun får det, som hun har behov for, når hun dier og efterfølgende får sin erstatning. Og som sagt lyder 2 mælkemåltider fint til at dække hendes behov :)
De 400 ml mme er med til blandt andet at sikre hendes jernbehov, og hvis du tænker, at hun ligger lidt i underkanten her, så kan du med fordel skifte til en tilskudsblanding - det vil sige erstatning type 2. Disse indeholder mere jern end type 1.
Derudover er det vigtigt, at du medtænker kød, indmad, grovere grødtyper, grovere grøntsager i hendes madplan, fordi det også er med til at øge hendes jernindtag, og det kan være en god idé, hvis du giver hende frugt sammen med grød, fordi det er med til at øge jernoptagelsen.
Det ser dog ud som om, at hun spiser fint og varieret og spiser fra alle fødevaregrupper og det er rigtig fint :) Bibehold endelig den gode gænge. Vær opmærksom på at frugt og bær også kan gives som en frugtgrød med mme på - det kan også øge hendes indtag lidt.
Det er super, at du tilbyder hende ost af forskellig slags, ost er en vigtig kilde til kalk :)
Derudover er det også vigtigt, at hun tilbydes fisk. Gerne både til frokost og til aftenen. Det kan være smørbar fisk som pålæg på rugbrød - f.eks. torskerogn, sildepostej, laksemousse eller det kan være stykker af fiskefrikadeller, lidt rejer, muslinger eller lignende. Det er også godt, hvis I spiser fisk om aftenen - gerne to gange om ugen - feks. torsk, laks, rødspættefileter, hellefisk osv. Disse fisketyper kan de fleste børn godt lide...
Alt i alt lyder det du fortæller rigtig fint, og det lyder som om, at jeres datter spiser godt og er godt igang med at udvikle sig i super fin retning - så dejligt! Hun spiser selv, og tilbydes også stadig mad på ske. Hun er interesseret i at spise, forbinder måltiderne med noget dejligt, spiser varieret osv., og du skal endelig ikke ændre noget, der fungerer, men blot glæde dig over det :)
Det er dejligt, at det går så godt! Jeg ved, at I har haft nogle lidt svære måneder....
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske